تفاوت ورق ST37 و ST52
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق St37 و St52 دو نوع فولاد پرکاربرد هستند که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی استفاده می شوند. ورق سیاه از این 2 نوع فولاد آلیاژی تهیه می شود. جالب است بدانید که طبق استاندارد آلمانی DIN 17006 حرف St نشان دهنده فولاد ساختمانی ساده است و اعدادی که به دنبال این حروف می آیند ضریبی از حداقل مقاومت کششی فولاد هستند. در واقع برای به دست آوردن حداقل مقاومت کششی این ورق ها کافی است این عدد را در 9.81 ضرب کنیم. در ادامه برای پاسخ به این سوال که ورق سیاه St37 با St52 چه تفاوتی دارد، دسته بندی ورق های سیاه، مشخصات و تفاوت آن ها را توضیح می دهیم. اگر به این موضوع علاقه دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید، تا پایان این مقاله از فولاد ۳۶۹ با ما همراه باشید.

روش تولید ورق سیاه

ورق سیاه یکی از مهمترین محصولات صنعت فولاد است. زیرا ماده اولیه بسیاری از صنایع پایین دستی و بالادستی است. برای تولید این محصول ابتدا ورق سیاه به عنوان ماده اولیه در فر از قبل گرم شده حرارت داده می شود و سپس لایه اکسیدی تشکیل شده بر روی آن در مرحله لایه برداری جدا می شود. در مرحله بعد ورق ها با عبور از غلتک های مخصوص به ابعاد مورد نظر می رسند. همانطور که گفته شد ورق سیاه در هنگام نورد گرم در دمای بالاتر از ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد تولید می شود و به همین دلیل ظاهری تیره دارد. ورق سیاه به دلیل استحکام بالا و قیمت مناسب، ماده اولیه پرکاربرد در بسیاری از صنایع بالادستی و پایین دستی است و در بازار به ورق آهن نیز معروف است. امکان تولید ورق سیاه در ضخامت های ۱.۵ تا ۱۰۰ میلی متر وجود دارد. اما تقاضا برای ضخامت های ۲ و ۲.۵ میلی متری بیشتر است و به همین دلیل بسیاری از کارخانه ها فقط این ضخامت را در سبد محصولات خود دارند. یکی از عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه ضخامت آن است که هر چه کمتر باشد قیمت و انعطاف پذیری ورق بیشتر می شود. ورق سیاه به صورت رول، شیت و برش در بازار موجود است.

ورق سیاه st37 چیست؟

این گرید ورق سیاه در صنعت بیشتر به عنوان فولاد نرم شناخته می شود و جزء ورق های فولادی با محتوای کربن کم است. در برخی منابع ممکن است به آن فولاد معمولی نیز گفته شود. ورق گرید St37 به دلیل محتوای کربن کم (0.17 درصد) جوش پذیری و استحکام بالایی دارد. هیچ آلیاژ دیگری در ترکیب آن استفاده نمی شود، بنابراین در گروه فولادهای غیر آلیاژی طبقه بندی می شود. به دلیل استحکام بالای ورق سیاه st37 بیشتر در ساختمان سازی استفاده می شود.

ورق سیاه st52 چیست؟

این ورق فولادی دارای عناصر منگنز، مس، نیکل و سیلیکون در ساختار خود است. به دلیل داشتن آلیاژ به عنوان فولاد آلیاژی طبقه بندی می شود و این می تواند به نوعی نشان دهنده تفاوت ورق st52 با ورق st37 باشد. ناگفته نماند که هر یک از آلیاژهای موجود در ترکیب ورق فولادی با گرید st52 بر خواص فیزیکی آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، عنصر سیلیکون مقاومت در برابر خوردگی ورق سیاه را افزایش می دهد. آلیاژ منگنز انعطاف پذیری و مقاومت در برابر خوردگی و سایش را افزایش داده است. همچنین با افزودن دو عنصر مس و نیکل در ورق سیاه، شکل پذیری آن افزایش می یابد. با توجه به این ویژگی ها ورق سیاه st52 در بازار به ورق سیاه صنعتی یا فولاد کم کربن منگنز گفته می شود. کاربردهای آن بیشتر به صورت کاربری سازه ای و زیرساختی است.

مزایا و معایب ورق st52

اگر بخواهیم در مورد مزایای ورق st52 صحبت کنیم میتوانیم به مواردی از جمله مقاومت خمشی و پیچشی بالا، سختی و مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر ضربه، هدایت الکتریکی بالا، مقاومت مطلوب در برابر خوردگی و اکسیداسیون، خواص ماشینکاری و پرس بالا، جوش نقطه بالا، انعطاف پذیری و تحمل وزن بالا اشاره کنیم. از معایب ورق st52 می توان به لزوم انجام تست اولتراسونیک غیر مخرب برای کنترل کیفیت قبل از عرضه و هزینه اضافی ناشی از انجام آن اشاره کرد. این آزمایش با استفاده از امواج فرابنفش، عیوب سطحی و زیرسطحی قطعه مانند ترک‌ها و حفره‌های انقباض را به دقت آشکار می‌کند.

بررسی خواص ورق سیاه St52

استفاده از ورق سیاه st52 در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی و خودروسازی رایج است. از ویژگی های مهم این محصول می توان به استحکام بالا در برابر پیچش و خمش، قابلیت ارتجاعی و تحمل وزن بالا اشاره کرد. داشتن قابلیت جوشکاری و ماشین کاری از دیگر ویژگی های آن هاست. از عناصر موجود در این ورق می توان به سیلیکون و منگنز اشاره کرد که خواص مکانیکی منحصر به فردی را در آن ایجاد می کند. استفاده از ورق st52 در ساخت قطعاتی مانند تسمه و چهار ضلعی رایج است. همچنین در صنعت برای ساخت ریل راه آهن، شاسی ماشین های سنگین و جرثقیل استفاده می شود.

درجه بندی ورق st37

ورق های st37 نیز به گریدهای مختلفی تقسیم می شوند و هر گرید کیفیت های متفاوتی دارد. به همین دلیل لازم است قبل از خرید این ورق ها با درجه بندی آنها آشنا شوید. در ادامه تمامی این درجه بندی ها را معرفی می کنیم:

  • درجه اول: نوع معمولی
  • درجه دوم: نوع متوسطی که برای کارهای مهم استفاده می شود.
  • درجه سوم: نوع مرغوب که جوش پذیری عالی نسبت به بقیه دارد.

ورق سیاه فولاد 369

مهم ترین تفاوت بین ورق های st37 و st52 چیست؟

حتما می دانید که منظور ما از تفاوت این دو ورق در واقع تفاوت بین خواص فولاد و ترکیب شیمیایی هر آهن است. ورق st37 به عنوان فولاد ساختمانی شناخته می شود و به دلیل محتوای کربن کم، خواص خوبی برای جوشکاری، ماشینکاری و شکل دهی دارد. برای هر استاندارد و هر ترکیب جدید و آلیاژ آهن و فولاد، ویژگی های متفاوتی وجود دارد که باعث شده در موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرد. دانستن تفاوت ورق st37 و st52 و شباهت های این فولادها به استفاده بهینه از آن ها در صنعت کمک می کند. البته در این بین ورق تولید شده از فولاد st37 در راس قرار دارد و در بازار به ورق سیاه معروف است. البته نوع st52 نیز از انواع ورق سیاه می باشد اما به دلیل اینکه از نظر میزان کربن و سختی بالاتر از ورق قبلی است از آن به عنوان ورق سیاه صنعتی یاد می شود. برای اطلاعات بیشتر به لینک قیمت ورق سیاه مراجعه کنید.

تفاوت ورق st37 و st52

ورق st37 به دلیل خواص مکانیکی و قابلیت جوشکاری یکی از مهم ترین فولادهای مورد استفاده در صنعت ساختمان می باشد. اما گاهی در این صنعت از فولاد st52 نیز استفاده می شود. این دو نوع ورق فولادی بر اساس قیمت و وزن مشابه یکدیگر هستند اما از نظر استحکام ورق st52 به دلیل داشتن عناصر بیشتر از استحکام بالاتری برخوردار است. وجود عناصر بیشتر در ورق st52 باعث کوچکتر شدن ساختار کریستالی آهن و افزایش استحکام و قابلیت جوشکاری آن می شود. برخورداری از خاصیت جوشکاری باعث استفاده گسترده از ورق st52 در صنایع مختلف شده است. اما ورق st37 به دلیل انعطاف پذیری کمتر و استحکام بیشتر گزینه مطلوب تری برای ساخت و ساز خواهد بود. اما طی چند سال اخیر استفاده از ورق سیاه st52 به جای st37 به دلیل کاهش وزن فولاد مصرفی رونق گرفته است. همچنین استفاده از ورق st52 در بخش صنعت بیشتر از ساخت و ساز است و در صورت عدم استفاده صحیح از این ورق باعث کاهش مقاومت سازه در برابر زلزله می شود.

تفاوت ورق st37 وst52 از نظر قیمت

یکی از مسائل مهم در خرید ورق سیاه قیمت آن است. تفاوت ورق st52 با ورق st37 در این است که قیمت هر ورق گرم در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین معیارهای موثر بر قیمت ورق سیاه، قیمت تمام شده مواد اولیه، عیار، ابعاد، کیفیت، استاندارد مصرفی، ضخامت، سازنده، ارز و ارزش دلار و شیت یا رول بودن آن است. به طور کلی قیمت ورق سیاه گرید st37 همانند st52 می باشد. با این حال، با توجه به اینکه وزن st52 کمی کمتر است، ممکن است هزینه کمتری داشته باشد. با توجه به نوسانات اخیر بازار نمی توان قیمت واحدی برای ورق فولادی اعلام کرد.

تفاوت ورق st37 با ورق سیاه st52 از نظر ابعاد

یکی دیگر از مواردی که قبل از خرید ورق سیاه باید بدانید ابعاد آن است. ورق سیاه st37 بیشتر در سایزهای 61.5، 62، 212، 51.25 و ضخامت 1.8 تا 1000 میلی متر ساخته می شود. در حالی که ورق سیاه st52 بیشتر در دو سایز 1500 در 6000 میلی متر و 2000 در ۶۰۰۰ میلی متر موجود است. در صورت عرضه ورق سیاه به صورت شیت امکان ساخت در ابعاد سفارشی وجود دارد.

ورق سیاه فولاد 369

شباهت ورق سیاه st37 و st52

هر دوی این محصولات دسته ای از ورق های سیاه هستند که در اثر نورد گرم تهیه می شوند. ورق نورد گرم که نام دیگر ورق سیاه است از شمش فولادی ساخته می شود. یعنی بیلت فولادی تا مرحله پیش ذوب حرارت داده می شود و از غلتک های مخصوص عبور می کند. سپس فاصله بین غلتک ها کاهش می یابد تا محصول نهایی به ضخامت ورق برسد. هر دوی این محصولات در نتیجه یک فرآیند تهیه می شوند. یکی دیگر از شباهت های این دو محصول قیمت آنهاست. یعنی قیمت ورق st52 با قیمت ورق st37 یکی است. به علاوه علامت اختصاری st در این دو صفحه مخفف کلمه Steel است.

  • هر دو محصول از فولاد کم کربن ساخته شده اند.
  • این ورق ها که زیر مجموعه ورق های سیاه هستند به دو روش گرم و سرد تولید می شوند.
  • کاربرد ورق های st37 و st52 در اکثر موارد مشابه است و همانطور که قبلاً توضیح داده شد فولادهای سازه ای هستند و در کاربردهای ساختمانی و صنایع مختلف کاربرد دارند.
  • هر دوی این محصولات ورق های با مقاومت بالا هستند.
  • وزن مخصوص تمام فولادهای ساختمانی یکسان است و تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد.
  • محدوده دمایی برای ذوب این دو ورق نیز یکسان است و هر دو در محدوده دمایی ۱۴۲۰ تا ۱۴۶۰ درجه سانتیگراد ذوب می شوند.

نحوه نامگذاری ورق های سیاه st37 و   st52

در نام گذاری ورق سیاه بر اساس استاندارد DIN مانند st37-2 سه قسمت دیده می شود. حروف ST مخفف STEEL است و نشان دهنده فولاد معمولی است. عدد بعد از آن بیانگر حداقل استحکام کششی فولاد است که مقدار واقعی آن از حاصل ضرب با عدد 9.81 بدست می آید و واحد آن نیوتن بر متر مربع (N/mm²) است. دقت داشته باشید که هر چه عدد استحکام کششی بالاتر باشد، کیفیت ورق فولادی بالاتر خواهد بود. در برخی موارد ممکن است بعد از عدد مربوط به استحکام کششی، عیار فولاد با اعداد 1، 2 و 3 مشخص شود. هرچه عدد کیفیت فولاد بیشتر باشد خلوص و جوش خوب ورق سیاه بیشتر است.

کاربرد ورق st37

  • ساخت پل ها
  • ساخت کشتی
  • جکوزی و درب و پنجره
  • صنعت ساخت و ساز
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت بدنه خودرو
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • تولید انواع مقاطع فولادی از قبیل ناودانی، تیرآهن، میلگرد و نبشی

کاربرد ورق سیاه st52

  • ساخت تسمه
  • ماشین های سنگین
  • سدسازی و سوله سازی
  • ساخت تانکرها
  • ساخت جرثقیل
  • ساخت ریل قطار
  • صنعت راه سازی

ورق سیاه فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت دو ورق st37 و st52 آشنا کنیم. در ابتدا هر کدام از فولادها را جداگانه بررسی کردیم تا بتوانید آشنایی نسبی پیدا کنید. هر کدام از این ورق ها خواص و ویژگی های متفاوتی دارند. به همین دلیل کاربرد آن ها روز به روز در حال افزایش است. در ادامه شما را با خواص مکانیکی، ترکیبات شیمیایی و کاربردهای هر یک از این فولادها آشنا کردیم. این خواص و ترکیبات باعث شده تا بتوانید تفاوت های دو ورق ذکر شده را مشاهده کنید. برای خرید انواع محصولات فولادی و اطلاع از قیمت روز این محصولات می توانید به وبسایت فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: